Communicatie taak nabellen

Over dit project

 

Communicatie                                                        Les 7

Telefoneren           taak 1 Nabellen                          

  

Nabellen bij een verzonden offerte

Het is belangrijk om contact te houden met potentiële klanten. Dit gebeurt bij potentiele klanten die een beurs hebben bezocht en twee weken later gebeld worden, maar ook bij klanten die een offerte hebben aangevraagd. Uiteindelijk wil je de producten natuurlijk verkopen.

Doel

Je kunt aan de hand van een gestuurde offerte een potentiële klant nabellen. 

Werkwijze

  • Kies de rol van klant of medewerker en neem de bijlage door die bij jouw rol hoort.

–          Medewerker : Rik van Dijk  Klant: Jolke vochteloo

  • Bereid het gesprek voor. – Lees de offerte. – Neem de punten ter voorbereiding aandachtig door. – Beantwoord de vraag bij Voor het gesprek.
  • Voer het gesprek en maak eventueel aantekeningen. – Volg de punten ter voorbereiding. – Gebruik de gegevens bij Voor het gesprek. – Noteer als medewerker gemaakte afspraken bij Tijdens het gesprek. – Neem eventueel het gesprek op.
  • Evalueer het gesprek. – Wat ging er goed tijdens het gesprek? De vragen bespreken en ongemakken voorkomen, gelukkig waren we het beide eens met de afspraken. – Wat kan er beter? Serieusheid – Wat zou je de volgende keer anders doen? Eigenlijk niks, het ging prima
  • Lever de resultaten in.

Resultaat

  • Het ingevulde gespreksformulier
  • Het verslag met een evaluatie
  • De eventuele opname van het gesprek

Eisen

 

 

 

Het gesprek wordt gevoerd volgens het Bedrijfsprotocol telefoneren van SportworX.

 

Opdracht:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gespreksformulier Medewerker

 

Je bent werkzaam als medewerker bij SportworX. Je belt de klant Sportwereld Visscher naar aanleiding van de offerte die je vorige week hebt verstuurd. Je doel is om ervoor te zorgen dat de klant de producten die hij nodig heeft zo snel mogelijk bij jullie bestelt.

 

Lees onderstaande punten goed door voordat je het gesprek gaat voeren.

 

– Je belt de klant Sportwereld Visscher en begroet de medewerker. – Je geeft aan wat de aanleiding is van je telefoontje. – Je reageert correct op de vragen van de klant en gebruikt hiervoor de gegevens op de offerte. – Je probeert ervoor te zorgen dat de klant de producten op dit moment gaat bestellen. – Je reageert professioneel op de reactie van de klant en maakt een concrete afspraak over het moment dat de klant zal reageren op de offerte. – Je herhaalt de gemaakte afspraken en sluit het gesprek op een correcte manier af.

 

 

Voor het gesprek Voordat je het gesprek gaat voeren moet je de volgende vragen beantwoorden. Deze vragen zullen je helpen bij het voeren van het gesprek.

Welke twee vragen zou een klant kunnen stellen over de offerte? De klant zal jou als medewerker een aantal vragen over de offerte stellen. Om je goed voor te bereiden stel je zelf alvast twee vragen op. Kijk goed naar de offerte en formuleer twee vragen die een klant hierover zou kunnen stellen.

 

  1. Wat de korting percentage is? Ik heb gezegd dat de korting percentage over het gehele bedrag is. Maar dit is denk ik verkeerd.
  2. Wat er gebeurd als er bepaalde kleding items niet op voorraad zijn.  Dit staat besproken in de na bespreking hier onderin.

 

 

 

 

 

 

Tijdens het gesprek Tijdens het gesprek maak je aantekeningen van de afspraken die je met klant maakt. Deze afspraken kun je ter afsluiting van het gesprek herhalen.

  1. Afspraak 1: Als medewerker heb ik gezegd dat de items die niet op voorraad zijn zo snel mogelijk worden opgestuurd wanneer ze er wel zijn.
  2. Afspraak 2: De verzend kosten voor de items die later verzonden worden ( door dat ze niet op voorraad waren ) zullen voor ons gerekend worden om ongemak te voorkomen.
  3. Afspraak 3: Ik word op 18/11/2016 terug gebeld om verdere afspraken te maken over de gemaakte bestelling, deze afspraak is ontstaan doordat de klant met zijn of haar baas moet overleggen en de offerte verder bespreken.

 

 

 

 

Categorie
School opdrachten